Izdales materiāls sesijai "Kas ved Latviju uz bankrotu?"

Šajā lapā apkopotas saites uz ziņām, kas tiek pieņemtas visiem sesijas dalībniekiem par zināmām, un tāpēc neprasa atsevišķu izklāstu vakara ietvaros.

Izdales materiāls sesijai "Kas ved Latviju uz bankrotu?"
VII - Kas ved Latviju uz bankrotu?
Demos atgriežas 2024. gada rudenī ar sesiju iepriekš nepieredzētā formātā — jautājumi un atbildes. Astoņi runātāji atbildēs uz jautājumu, kas ved Latviju uz bankrotu, un kas būtu jādara, lai šo kursu mainītu. Vada Ansis Klintsons.

Valsts iejaukšanās privātajā dzīvē

VID sāk izsūtīt iedzīvotājiem vēstules par neatbilstību starp bankas kontu apgrozījumu un deklarētajiem ienākumiem
Šī gada 23. septembrī Valsts ieņēmumu dienests (VID) sāk uzrunāt tos cilvēkus (privātpersonas), kuriem saskaņā ar VID veikto datu analīzi ir būtiskas…
Ēnu ekonomikas apkarošanas plāns: par kādiem skaidras naudas darījumiem iecerēts informēt VID
Valsts ieņēmumu dienestu (VID) iecerēts informēt par skaidras naudas darījumiem, kas vienā reizē pārsniedz 750 eiro, informēja Finanšu ministrija (FM). Šī prasība neattiektos uz pirkumiem mazumtirdzni…

Austrumu robežas neizbūve vai pārkontrolēšanās

Politiķu bezatbildības robeža. Kādēļ par ilgo kavēšanos austrumu robežas izbūvē atbildīgi tikai ierēdņi?
Par noziegumiem austrumu robežas būvniecībā iztiesāšanā ir septiņi kriminālprocesi, bet robeža tā arī nav pabeigta. Neviens politiķis par kavēšanos un jucekli desmit gadu garumā līdz šim nav uzņēmies…
Uzņēmuma "Igate" pārstāvjus, būvuzraugu un robežsardzes darbiniekus tiesā par lētāku materiālu izmantošanu robežas būvē, nekā projektā paredzēts. Tāpat robežsardze maksājusi par darbiem, kas iepirkumā nav paredzēti. Prokurors uzskata, ka krāpšanas rezultātā robežsardze no savas naudas uzņēmumam nelikumīgi izmaksājusi miljoniem eiro.
Par noziegumiem austrumu robežas būvniecībā iztiesāšanā ir septiņi kriminālprocesi, bet robeža tā arī nav pabeigta. Neviens politiķis par kavēšanos un jucekli desmit gadu garumā līdz šim nav uzņēmies atbildību, tie, kas atbildīgi par robežas drošību, nebūšanās turpina vainot izmeklētājus un nelikumību atklājējus.
"Diemžēl patīk vai ne, esam aizkontrolējušies tik tālu, ka visi darbi tika apturēti, visi tagad baidās no kriminālprocesiem kriminālprocesu galā. Tas tomēr ir faktors, par ko ir jārunā. Mērķis ir kopā ar Iekšlietu un arī Aizsardzības ministrijām Nacionālās drošības padomes sēdē pārrunāt arī praktiskus darbus, kas ir veicami, juridiski likumdošanas procesus; jo, ja mēs tā turpināsim, nav ko sev liekuļot, austrumu robežas izbūve nenotiks tuvākā laikā vienkārši tāpēc, ka gana daudz birokrātijas, gana daudz pārbaudītāju, gana maz darītāju," pauda Rinkēvičs.

Zaļais kurss

Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča uzruna augsta līmeņa plenārsēdē ANO Ģenerālajā asamblejā par jūras līmeņa celšanās radīto eksistenciālo draudu novēršanu
Ekselences! Neatliekamajam jautājumam par jūras līmeņa celšanos ir jāvelta mūsu nedalīta uzmanība. Tas ir globāls izaicinājums, bet zemieņu un Mazo salu…
“Neatliekamajam jautājumam par jūras līmeņa celšanos ir jāvelta mūsu nedalīta uzmanība. Tas ir globāls izaicinājums, bet zemieņu un Mazo salu jaunattīstības valstīm – izdzīvošanas jautājums.”
“Mums ir jāveicina Antigvas un Barbudas Mazo salu jaunattīstības valstu programmas īstenošana. Mums ir jāpanāk ilgtspējīga attīstība. Tas ir mūsu visu interesēs. Tāda ir arī Nākotnes samita apņemšanās – izaicinājumu pilnajā pasaulē atbalstīt ikvienu jebkurā pasaules vietā. […] Latvija ir apņēmusies sasniegt klimatneitralitāti līdz 2050. gadam. Mēs esam 13. vietā pasaulē Ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā. Latvija ir gatava dalīties pieredzē par to, kā veidot digitalizētu rīcību klimata jomā. Latvija cieši seko līdzi jūras līmeņa celšanās juridiskajiem aspektiem. Tas izriet no mūsu īpašās vēsturiskās pieredzes saistībā ar valsts nepārtrauktību.”

Nesaistīti ar rūpēm par tālām aizokeānu valstīm — kāpēc tērēt miljardus vēja parku būvniecībā, kuru ražošanas jaudas desmitkārtīgi pārsniedz esošās, ja Latvija spēj būt absolūti autarķiska, nodrošinot lētu elektrību ar HES un TEC2? Kāpēc VARAM Pleša laikā nolēma atteikties no kūdras izmantošanas siltumapgādē un elektrības ražošanā? Kāpēc Latvija piekritusi EK plānam, ka līdz 2030. g. 30% autoparka jābūt elektroauto, pretējā gadījumā jāmaksā soda nauda (CO2 degvielas nodoklis LV izmaksās ap 200 līdz 250 milj. gadā, kas ieripos Briseles, ne Latvijas makā).

Edvarts Krusts: “Zaļais kurss” un klimata katastrofa: realitāte vai politisks mīts?
Ar interesi sekoju līdzi jaunumiem enerģētikas nozarē Latvijā un Eiropas Savienībā, īpašu uzmanību pievēršot klimata politikai jeb tā sauktajam “Zaļajam kursam”, kas paredz pāreju uz atjaunojamo enerģiju. Martā piedalījos sabiedriskajā apspriedē par SIA “Latvijas vēja parki” vēja elektrostaciju parka (VES) “Bauska-Ķekava-Ogre” projekta īstenošanu. Gribēju uzzināt, ar kādiem argumentiem atbildīgās personas mēģinās pārliecināt iedzīvotājus par VES […]

Valsts sektorā strādājošo algas

Valsts sektorā strādājošo atalgojums aug straujāk un kvantitatīvi vairāk (lielo algu daļā >6000 eiro bruto) nekā privātajā sektorā. Salīdzinājumam: valsts sektorā algu >6000 eiro bruto 2012. g. saņēma 324 cilvēki, privātajā – 1202. Bet 2023. g. 3004 valsts un 6773 privātajā sektorā.

Valsts sekretāri, kas saņem virs 100 tūkstošiem EUR gadā:

Kam tiek valsts budžets? Četri valsts sekretāri pērn saņēma virs 100 tūkstošiem, Valsts kontroles ieteikums nav ieviests
“Ir atkal pārkāpts varas dalīšanas princips - nevar būt tā, ka kāds saņem vairāk par Valsts prezidentu, Saeimas priekšsēdētāju, premjerministru,” tā intervijā aģentūrai LETA septembra sākumā teica nul…

Piemaksas par "stratēģiskiem mērķiem":

Kam tiek valsts budžets? Ministru biroju vadītāju atlīdzības atšķiras divkārt, trim piemaksas par stratēģiskiem mērķiem
No 3478 līdz 5620 eiro – tik plašā amplitūdā noteiktas mēnešalgas dažādu ministru biroju vadītājiem šāgada pirmajos septiņos mēnešos. Turklāt atšķirības vēl jo vairāk palielina dažādas piemaksas, pēc…

Atalgojums valsts uzņēmumu padomēs:

Pelna no 3000 līdz 70 000 mēnesī: kā ierobežos atlīdzību valsts uzņēmumos?
Kamēr valdība plāno piebremzēt algu kāpumu sabiedriskajā sektorā, Valsts prezidents ierosina uz diviem gadiem iesaldēt atlīdzību valsts uzņēmumu valdēs un padomēs. Tas attiektos uz tām kapitālsabiedrī…

Nodokļu reformas un Latvijas darbaspēka nodokļu nekonkurētspēja

FM savu nodokļu reformas projektu atceļ:

“Skarbāko kritiku FM redzējumam veltījušas darba devēju organizācijas, kas norāda – piedāvātais nodokļu izmaiņu scenārijs ne tikai neatbilst valdības deklarācijā noteiktajiem mērķiem, bet arī turpinās Latvijas ekonomikas stagnāciju un atpalicību no kaimiņvalstīm. Jaunākais nodokļu sistēmas izmaiņu piedāvājums ir izbrāķēts. Tas veicinātu nodarbinātību zemo algu sektoros, bremzētu investīcijas un ekonomikas pāreju uz augstāku pievienoto vērtību, grautu uzticēšanos pensiju sistēmai un vēlmi maksāt nodokļus.”

https://www.delfi.lv/video/54057146/kapec/120039476/kapec-ar-alinu-lastovsku-ko-darit-talak-ar-izbraketo-nodoklu-reformu

Valsts sektora veiktās investīcijas lielās būvēs un infrastruktūras attīstīšana var neattaisnoties, jo ir iedzīvotāju skaita kritums

Attālinātais darbs demogrāfijā nav izdevies
ES valstis laikā no 2021. līdz 2023. gadam piedzīvojušas katastrofālu dzimstības samazinājumu

Plānprātīgu tēriņu un izzagšanas piemēri, kuriem neseko politiska atbildība

Bīstamās šūpoles Doma laukumā - “dāvana” par 165 tūkstošiem eiro
Rīgas dome Doma laukumā par 165 tūkstošiem eiro uzstādījusi mākslas objektu “Kopā Pie Doma”. Objekta iekšienē uzstādītās šūpoles ir bīstamas cilvēku veselībai. Kļuvis zināms, ka tajos nopietni cietis vismaz viens bērns - 11 gadus veca meitene. Šobrīd objekts slēgts un notiek tā pārbaude.

Birokratizācijas un atbildības novirzīšanas absurdi

Piemēram, izglītības reformā ieviesīs trīs līmeņu “metodiķus”.

Atgādina franču filozofa Alekša de Tokvila pirms gandrīz 200 gadiem uzdoto jautājumu:

Kāpēc, valsts aparātam pieaugot, mēs paši pieļaujam, ka ir pieņemami aizvien mazāk uzticēties normāli attīstītu pieaugušu cilvēku veselajam saprātam?

“Debilizācija” valsts pētniecības un reklāmas pasākumos

Rupjmaizes reklāma par 300 tūkstošiem eiro:

https://www.delfi.lv/193/politics/120039483/rupjmaize-berniem-300-tukstosus-eiro-verts-konkurss-vienam-pedeja-briza-pretendentam

Sabiedrības Integrācijas Fonda apmaksātā “dažādības vadības” apmācība:

Sākumlapa - Dazadiba.lv

Air Baltic

«airBaltic» stratēģiskajam investoram apsver pārdot 10% akciju
Lai sakārtotu “airBaltic” grāmatvedību pirms uzņēmuma akciju pārdošanas biržā, valdība pirms nedēļas samazināja lidsabiedrības pamatkapitālu. Ministriem negribīgi nācās atzīt, ka liela daļa aviokompān…
“Gauss neskaitāmās intervijās atkārtoja, ka nodokļu maksātāji naudu atgūs pēc "airBaltic" akciju pārdošanas biržā. "Visa nauda, kas 27 gadu laikā ieguldīta "airBaltic", tiks atgriezta," vēl pirms gada LTV rīta raidījumā sacīja Gauss.”
“Lai sakārtotu "airBaltic" grāmatvedību pirms uzņēmuma akciju pārdošanas biržā, valdība pirms nedēļas samazināja lidsabiedrības pamatkapitālu. Ministriem negribīgi nācās atzīt, ka liela daļa aviokompānijā ieguldīto līdzekļu ir iztērēti un nodokļu maksātāju naudu atpakaļ no "airBaltic" neprasīs.”

Rail Baltica

Briškens lepojas ar savu pienesumu “Rail Baltica” projekta atklātības veicināšanai
Lai arī varējis turpināt noklusēt nozares problēmas, satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) apgalvo, ka izvēlējies par tām runāt, zinot par ilgstošām problēmām sektorā.
Briškens norādīja, ka kopš viņš stājies amatā, sabiedrība beidzot ir uzzinājusi "Rail Baltic" projekta patiesās izmaksas. Izmaksu pieaugums notika vairākus gadus, taču par to netika runāts. "Mēs sākām atslepenot dokumentus," teica Briškens, akcentējot, ka Satiksmes ministrija pašlaik cenšas strādāt krietni atklātāk.
Izmeklēšanas komisija pārmet ministrijai nevērību “Rail Baltica” finansēšanas jautājumā
“Rail Baltica” Saeimas parlamentārās izmeklēšanas komisijas deputāti trešdien, 18. septembrī, kritizēja Finanšu ministriju par nevērību attiecībā uz ekspertu brīdinājumiem par projekta sadārdzināšanos un citiem iespējamiem riskiem, vēsta Panorāma.
“Rail Baltica” Saeimas parlamentārās izmeklēšanas komisijas deputāti trešdien, 18. septembrī, kritizēja Finanšu ministriju par nevērību attiecībā uz ekspertu brīdinājumiem par projekta sadārdzināšanos un citiem iespējamiem riskiem.

Demos VII sesijas mērķis nav apspriest minētās publikācijas. Tās šeit kalpo tikai, lai ilustrētu kontekstu, kurā radušies rīkotāju uzdotie jautājumi.

Kas ved Latviju uz bankrotu?
Demos atgriežas 2024. gada rudenī ar sesiju citādā formātā — jautājumi un atbildes. Astoņi runātāji atbildēs uz jautājumu, kas ved Latviju uz bankrotu, un kas būtu jādara, lai šo kursu mainītu. Vada Ansis Klintsons.